Kundverktyg

Beställningsguide

Kalkylator - räkna ut färg- och materialåtgång

Inköpslista

Snabb och billig leverans med SMS-avisering!

Alla priser på denna webplats är inkl. moms.

Kontakt

De IJssel Coatings Norden

ADRESS

Hedbergs Industri AB

Varvsgatan 19

456 32 Kungshamn

Sweden

EMAIL 

info@de-ijssel-coatings.se

TELEFON

0523 327 22

073 629 42 23

Vardagar 8-12, 13-15.30

BESÖK

Ring och boka möte innan besök

Oregelbundna öppetider

Aldrig öppet fredagar

 

Epoxi under vattenlinjen

 

Epoxi används under vattenlinjen eftersom epoxi kan producera en vattentät yta. Med rätt behandling kommer din båtbotten skyddas från plastpest och korrosion (stål, aluminium). En plastbåt får en tät botten, vilket gör båten lättare. På så sätt spar du bränsle. 

De IJssel Coatings har två produktgrupper som lämpar sig för bruk under vattenlinjen:

  • Variopox är lösningsmedelfri epoxi för reparation - fylla hål, porer och limma, laminera med glasfiber och spackla (min. 15 C dygnet runt).
  • IJmopox är lösningsmedelbaserad epoxifärg som skyddar - skapar en tät yta med tät epoxigrundärg (min. 3 C dygnet runt).

 

Steg 1 - förberedelse

  • Låt båten stå på land och torka ut, det kan ta upp till 6 veckor. Under tiden kan ytan antingen blästras, slipas eller skrapas för att avlägsna allt dåligt material. Högtryckstvätta helst med ljummet vatten en gång om dagen i en veckas tid. Fuktmät före och efter med en Tramex Skipper Plus, fuktmätaren uthyres/säljes av De IJssel Coatings Norden. Tanken med tvätten är att suga ut det glykol som bildas i plasten, dvs det som på sikt leder till plastpest. Om inte fuktmätningen går åt rätt håll så kan man välja att slipa djupare eller hyvla bort gelcoaten. Tvätta på nytt och fuktmäta. Till slut har man fått ut glykolen och då kan man inleda jobbet med att producera en epoxibehandling. 
  • Man kan också välja att vara pragmatisk och strunta i att fuktmäta. En gammal båt (byggd före mitten av nittiotalet) har Ortho-plast-kvalitet. Dessa skrov har oundvikligen glykoler i plasten. Om du inte ser tecken på böldpest (kraters, hål, skador, illaluktande skador) så kan du slipa grovt (P80-120) och inleda epoxibehandlingen. Man har då skapat en tätare botten men plastpest kan ändå uppenbaras efter tid (omedelbart eller efter 20 år, det är olika). För de flesta är detta alternativ det enda rimliga, emedan det förra alternativet innebär mycket mer jobb. 

En båtbotten består antingen av glasfiberarmerad polyester, eller stål eller aluminium. Utanpå dessa material kan du finna gelcoat, gammal epoxigrundfärg och spackel, eller bara gammal bottenfärg. Om du har en stål/aluminiumbåt så ska du nu gå tillbaka till Ytbehandlingar och välja stål/aluminium. För dig som har en plastbåt fortsätt att studera denna sida.

Efter blästring, slipning och/eller skrapning så kan du avgöra i vilket skick ytan är i. Allt som verkar löst ska avlägsnas, alla porer och håligheter ska blästras eller skrapas/fräsas upp. När du är klar ska allt kännas solitt. Nu är det dags att tvätta botten med vatten med högtryckstvätt. Vattnet kommer ej att sugas in i materialet eftersom båten står på land - endast en yta som är nedsjunken i vatten kan suga åt sig vatten pga osmotiskt tryck. 

Steg 2 - förbehandling

  • Slipa och torka rent ytan med Double Coat Avfettning (P80-120-180, valfri kornstorlek efter behov, ju grövre papper desto mer friktion och bättre vidhäftningsförmåga)
  • Räkna ut hur stor yta som ska behandlas (m2), för att kunna räkna ut färgåtgång.

GRP

Om gelcoaten är bortslipad så består ytan av GRP, dvs glasfiberarmerad polyester. Om GRP har kratrar och porer så ska dessa porfyllas med ett lager Variopox Inketion. Slipa bort överflödet så att endast porerna är fyllda. 

Ojämna ytor

Ojämnheter kan endast spacklas om du arbetar i inomhusmiljö (dvs minst 15 C över dygnets 24 timmar). Variopox Finishing Filler är det enda epoxispacklet som är tät nog att användas under vattenlinjen, men nackdelen med epoxispackel är att de kräver värme för att härda. Använd så lite spackel som möjligt, tjocka kakor av spackel har dålig hållbarhet i jämförelse mot tjocka lager epoxifärg. Spackel innehåller ju fyllnadsmedel så man vill spackla så lite som möjligt. 

Steg 3 - epoxibehandling

  • Du har nu en tvättad, mattslipad och avfettad gelcoat. Vissa ytor kan ha spacklats. Och om du inte har en gelcoat så har du målat Variopox Injektion på en blästrad glasfiberyta. Nu är det dags att börja att bygga upp färglager med IJmopox HB Coating. Applicera 0,55 l/m2 med IJmopox HB Coating. Antal lager har ingen betydelse, huvudsaken är att rätt mängd färg går åt (utifrån bottenytans totala m2-storlek). Ex. 20 m2 x 0,55 = 11 liter = 2 st 4 l-set IJmopox HB Coating. HB står för High Build. Den har alltså hög torrhalt (mer epoxi och mindre lösningsmedel). Med HB spar du tid och pengar eftersom du behöver köpa mindre mängd färg och måla färre lager än konventionella epoxifärger. Dessutom innehåller inte HB acceleratorer eller snabba härdare så HB bildar en starkare och tätare yta emedan konventionell epoxi blir sprödare. En annan fördel med HB är att den härdar sålänge temperaturen håller sig över +3 C, och den tillåter dig att måla 1 lager per dag. Du behöver alltså inte måla flera lager samma dag för att lyckas. HB finns i vit, svart och grå. Om du inte ska använda en bottenfärg ovanpå HB så bör du välja svart HB då den åldras snyggt. Vit och grå epoxi blir med tiden ful (eftersom epoxi aldrig innehåler UV-skydd, vit/grå gulnar fult).

Steg 4 - bottenfärg

  • för att motverka beväxning av alger och kalk etc så kan det vara lämpligt att applicera s k Anti-Fouling (bottenfärg). Applicera 2 lager efter att sista lagret "HB" härdat i 6-8 timmar, med detta intervall så limmar bottenfärgen väl mot "HB".
 

Enkel bottenbehandling där ytan är i bra skick

  • slipa bort gammal bottenfärg tills du kommit ned till gelcoat eller gammal epoxifärg
  • låt skrovet torka och fuktmät
  • slipa ytan med P120 och torka rent med avfettningen
  • applicera 0,55 l/m2 med IJmopox HB Coating, (ca. 3-4 lager)

För tips och råd angående övermålning och härdning läs artikeln Övermålning och härdning under Ytbehandlingar. Konsultera även varje enskilt produktblad för att se exakt vad som gäller för varje enskild produkt. 

 
  Vad är Epoxi?
  Skriv ut denna artikel
 

Denna bild visar en blästrad botten som repareras med ny glasfiberarmerad epoxi. När detta är klar måste ytan behandlas med IJmopox HB Coating.

 

Nytt testresultat

Läs det nya testet i Praktiskt Båtägande som hyllar Double Coat. Toppbetyg!

Ladda hem artikeln

Prenumerera på våra Youtube-klipp och se hur man målar!

Lär dig att måla och polera som ett proffs:

Läs våra guider

Miljöarbete

Vi stödjer Världsnatur-fondens arbete för ett rent och sunt liv i Östersjön. När du som kund handlar hos oss bidrar du till att stärka våra insatser för miljön.