Vill du ha köphjälp? — Vi räknar ut materialåtgång och ringer upp dig inför ditt köp.
Hem » Ytbehandlingar » Frågor & Svar
Här finner du de flesta frågor och svar som våra kunder frågar om. Om du inte finner svar här så mejlar du din fråga till oss: info@de-ijssel-coatings.se
Klicka här för att skriva ut alla frågor och svar
Klicka här för att skriva ut sidan
Ja. Slipa gelcoat med 3M Scotch Brite Fine + Nett Diamant + rotborste, spola av med vatten (gärna högtryck). Rengör med Double Coat Avfettning och måla Double Coat (exempelvis Halvblank + Anti Slip), i samma kulör som de släta ytorna runtikring, eller i en avvikande kulör. Genom att tillsätt Double Coat Anti Slip i Double Coat skapar du en halkskyddsfärg som är extremt tålig över tid och som gör att ytan inte upplevs som hal när den är våt.
Vät trasor med Double Coat Sprutförtunning eller Double Coat Avfettning och låt verka i 30 minuter, sen kan färgen enkelt tas bort med en borste eller Scotch-Brite.
Detta är möjligt först efter 30 minter. Efter denna tid är det möjligt att pressa härdningen i 40-50 C. Vid högre temperaturer är det möjligt att luftfickor i GRP (glasfiberarmerad polyester) spricker och orsakar skador i finishen.
Double Coat kan målas på gamla lager med 2-komponentfärg efter att ytan rengjorts med vatten+koncentrerat schampo, sedan slipats och rengjorts med Double Coat Avfettning före applicering av ny färg. Om den gamla färgen inte löses upp av avfettning så tål ytan att målas med Double Coat.
Ja, efter 24 timmar och inom 48 timmar. Väntar du längre behöver ytan mattslipas med cirka P240-500, välj kornstorlek efter behov.
Ja, Double Coat fäster mycket bra på glasfiberarmerad polyester, förutsatt att ytan är ren, torr, fri från lösa partiklar, slipad för hand eller maskin med en lämplig kornstorlek (exempelvis P180-240) och rengjord med Double Coat Avfettning. Det är dock fördelaktigt att grundmåla (för finishens skull) med IJmopox ZF Primer på en P120-slipad yta för att mätta eventuella mikroporer som annars kan skapa defekter i lacksystemet. Slipa grunden slät med P180-240 före målning med Double Coat. Huruvida du väljer att grundmåla eller ej beror på din tid, ekonomi och ambitionsnivå. Att välja grundfärg eller ej har inget med vidhäftning att göra, utan enbart finish.
Blöt en trasa med ett Double Coat Avfettning, placera trasan på ytan i ca 10-15 minuter. Skrapa med något hårt; om färgen mjuknat ska den avlägsnas före målning med 2-komponentfärg. En yta som inte är lösningsmedelsbeständig bör inte målas med en 2-komponentfärg som innehåller lösningsmedel eftersom färgen kommer att lösa upp den gamla färgen, vilket resulterar i defekter i finishen, samt en skör yta.
Det beror på att polyestern troligen är mättad med dieselbränsle. Avfetta med Double Coat Avfettning och slipa grovt, avfetta igen noga och prova måla igen.
Polyuretan-lackfärger tål inte permanent bruk i vatten. Undantag kan göras på båtar som ligger i vattnet under kortare perioder, tex en dag eller en vecka. I dessa fall rekommenderas 2-3 extra lager Double Coat, totalt 5 lager. Om båten ska ligga i vattnet mer än några dagar i taget så är det lämpligt att måla botten med IJmopox HB Coting och inte övermåla denna med Double Coat. Ett smart tips är att sedan vaxa botten med 3M Marine Ultra Performance Paste Wax. Det ger extra glid, glans och ett bra skydd mot beväxning.
Blåsor kan uppstå av olika skäl, exempelvis för hög luft- eller materialtemperatur, mikroporös polyester, för hög relativ luftfuktighet, fel roller eller för hög filmtjocklek. Skulle blåsor uppstå slipas ytan slät med P400 och ny färg appliceras under goda förhållanden och rätt utrustning.
Det finns flera anledningar. Vanligtvis orsakas matthet/ eller vita pigmentfläckar av för tidig exponering av fukt. Risken ökar om applicering sker utomhus på eftermiddagen eftersom temperaturen snabbt sjunker mot kvällen och kondens uppstår på den nymålade ytan. En andra orsak kan vara att man målat direkt på ett spackel eller slipat ytan med för grov kornstorlek. Avhjälp problemet genom att slipa ytan med P320-400 och måla ett nytt lager Double Coat under bättre förhållanden, eller genom att grundmåla med IJmopox ZF Primer före applicering av Double Coat.
Höga temperaturer, framförallt över 25 C ger synliga pensel/roller-märken och en ojämn finish, och direkt solljus kan ge upphov till flammig glans. Om du väljer att måla i 20-25 C så är det lämpligt att späda färgen med Double Coat Förtunning för att hjälpa färgen flyta ut.
När efter ett kort tag gula fläckar bildas i ny färg beror det på att man målat för tidigt på epoxi- eller polyesterspackel och rester från härdare migrerat igenom färgen och reagerat med UV. Detta kan avhjälpas genom att måla ett barriärlager med IJmopox ZF Primer.
Kratrar beror antingen på att silikon finns i en mikropor, vilkt gör det omöjligt för färg att fästa på denna punkt, men det kan också bero på en mikropor. Om du ser att färgen glidit undan som ett öga beror det på silikon, om det bara är ett hål i ytan beror det på en mikropor. Slipa grovt och rengör med Double Coat Avfettning, måla ett lager IJmopox ZF Primer. Slipa grunfärgen och måla Double Coat, om problemet är borta så är saken löst. Om problemet kvarstår finns fortfarande silikon kvar och då behöver du fräsa ut poren och spackla, sedan rimligtvis grundmåla med IJmopox ZF Primer och sedan måla Double Coat. Om problemet är borta nu så är saken löst.
Damm kommer från rollers eller från luften. Slipa helst inte i lokalen samma dag som ett slutstryk, rengör alltid rollers före användning och måla av lite färg på en skiva (exempelvis wellpapp) för att avlägsna partiklar i rollern. En viss mängd ”damm” är nästan alltid oundvikligt när man rollar eftersom rollers är ojämna i sin kvalité (det finns inga perfekta rollers, det finns bra och dåliga exemplar). Damm är inte heller ovanligt när man sprutar, men då kommer dammet från luften i lokalen. Endast en penselapplicering möjliggör en dammfri målning, men alla ytor är inte enkla att pensla. När man tittar på ett lackresultat så är egentligen inte damm i färgen det viktigaste, viktigare är en bra finish där lacken flutit ut och bildat en fin finish. Damm är nästan omöjligt att störa sig på när objektet rullas ut i verklighetens dagsljus. Om damm är ett problem så är det möjligt att slipa och måla ett nytt lager. Det är också möjligt att slipa det färdiga resultatet och polera men då måste färgen vara fullt härdad. Det tar 5 dygn för Double Coat att bli fullt härdad, men i likhet med all typ av målarfärg så fortsätter härdning/tork i flera veckor, så om tid finnes så ska man helst vänta 3-4 veckor före man börjar att slipa och polera.
Om du fått damm, skarvar/avslut, torrfläckar eller rinningar i sista stryket färg, och du inte vill måla igen så kan du slipa och polera för att åstadkomma en perfekt finish. Vänta helst 3-4 veckor före du börjar med detta.
Om hela ytan ska slipas och poleras så är det viktigt att lära sig metoden på en testyta före du går på hela yta. Börja på testytan med finare slip och polera, och om det visade sig för fint så provar du en kornstorlek grövre, sen finare, sen polering. På detta sätt vet du hur grovt du behöver slipa för att hitta rätt kornstorlek – detta för att undvika att slipa onödigt grovt från början.
En skarv, torrfläck eller en rinning är exempel på enskilda defekter. Dessa måste slipas ned så att defekten försvinner, därefter kan man slipa finare och finare för att sist polera och vaxa. En rinning är ju en upphöjd defekt och för att kunna slipa ned upphöjningen så måste du unvika att slipa bredvid eftersom det kommer att skada omkringliggande ytor. Det finns tre metoder för detta.
3 lager på exteriöra ytor. Varje lager ger en skikttjocklek på cirka 35-40 mikron. En tvåkomponentlack behöver en total skikttjocklek på 100 mikron för att få korrekt UV-skydd, rep- och glanstålighet som håller minst 20 år med god finish.
Blanda endast så mycket färg som du kan använda inom 1-2 timmar. Det går åt cirka 100 g blandad produkt per m2. Stora volymer färg reducerar brukstiden eftersom temperaturen ökar genom reaktiviteten mellan bas och härdare. Och höga arbetstemperaturer reducerar brukstiden. Se exempel på brukstider i produktbladet för Double Coat.
Det är inte nödvändigt. Double Coat är högblank, kulörbeständig och tålig mot påfrestningar. Det är dock effektfullt att blanda Double Coat 008 Transparent i den färgade basen 50/50 i sista stryker, framförallt på mörka kulörer, för ökad tredimensionellt djup. Exempel på blandning: Om du vill måla 3 m2 så behöver du blanda till 300 g Double Coat, och eftersom blandningsförhållandet är 67:33, dvs dubbelt så mycket bas som härdare så ska du blanda 200 g bas och 100 g härdare, men i detta fallet ersätter du halva mängden färg (i sista stryket) med klarlack, dvs 100g färg, 100 g klarlack och 100 g härdare.
Rengör med sprututrustning med Double Coat Sprutförtunning eller byglar och annan utrustning med Double Coat Förtunning. Rollers rengöres ej. Fina lackpenslar rengörs noggrant. Det är svårt att återanvända penslar men med en noggrann metod så är det möjligt. Placera ett antal koppar med Double Coat Förtunning på en rad. Rengör den använda penseln i första koppen och måla sedan av penseln på en wellpapp eller dylikt. Rengör penseln i nästa kopp och måla av, sedan tredje koppen, och låt sedan penseln stå kvar i den fjärde koppen. Förhoppningsvis är penseln nu återbrukbar. Den smutsade förtunningen kan du förstås spara och använda till spädning vid målning.
Väg i gram 100+50, dvs 67 % A och 33 % B, dvs dubbla mängden bas som härdare i vikt (Double Coat Standard/Special/Halvblank/Matt/Metallic/008.
Dubbel UV/Karat blandas 3:1, dvs 75:25.
Cabin Varnish blandas 87:13.
När du blandat en härdare i en bas utvecklas koldioxid så förslut inte blandad färg med stängt lock, då stängs koldioxiden inne och färgen blir seg.
Väg upp komponenterna i en målarhink direkt på vågen, en stor målarhink är sedan enkel att bära med sig och lösningsmedel i färgen stannar kvar eftersom lösningsmedel är lättare än luft.
En polyuretan bildas när ett basämne (Double Coat: mättad polyester) reagerar med en isocyanat, denna reaktionstid (även kallad induktionstid) är 30 minuter. Låt färgen stå i 30 minuter före du börjar måla. Undantag är Cabin Varnish och Karat/Dubbel UV som bara behöver stå i 10 minuter.
Här är några exempel. Börja alltid med att röra om basen med en färgblandningspinne så att glans och kulör är rätt före du börjar att väga upp komponenterna. Vispa aldrig en lack med en borrmaskinsmonterad visp för då rör du ned luft i lacken. Vispning av bas är endast viktigt för IJmopox.
Om du ska måla Double Coat på 7 m2 så behöver du blanda 469 g A och 231 g B (700 x 0,67 = 469 gram A). Om du ska måla 10 m2 med Karat behöver du blanda 1000 g färg och eftersom blandningsförhållandet för denna produkt är 75:25 så väger du upp 750 g A ovh 250 g B. Om du ska lacka Cabin Varnish på en yta om 3 m3 så behöver du blanda 300 g lack, varav 261 g A och 39 g B (300 x 0,87 = 261 g A).
Om du väger upp det som finns kvar i en Double Coat bas och det blir 342 g färg så behöver du tillsätta hälften så mycket härdare, dvs 171 g.
Om du har härdare kvar med 34 g så behöver du tillsätta dubbelt så mycket Double Coat bas, dv 68 g.
Om du använder Cabin Varnish och råkar väga upp en viss mängd bas före du räknat ut hur mycket bas och härdare du ska blanda i förväg så använder du istället denna ekvation:
X gram A (bas) x 13 / 87 = Y gram B (härdare).
Alternativt om du har exempelvis 56 gram härdare kvar och vill veta hur mycket bas du ska ha till denna mängd: 56 gram B x 87 / 13 = 374 g A.
Det är viktigt att maskera med en finlinje-tejp av bra kvalité. Vi rekommenderar 3M 244 Fine Line. Applicera tejpen, måla och avlägsna genast tejpen. Vänta 24 timmar före du maskerar på ny Double Coat. Om du låter tejpen sitter kvar så är det viktigt att slipa hela vägen mot tejpen så att det finns god vidhäftning ända ut, om det saknas vidhäftning mot tejpen så kan färgen följa med när tejpen avlägsnas. Om det finns vidhäftning så kan inte färgen följa med när du drar bort tejpen. Använd inte gammal åldrad tejp och låt aldrig en tejp sitta mer än en vecka utomhus eller några veckor inomhus. Använd aldrig en vanlig maskeringstejp, typ blå eller beige, dessa är för tjocka, och undvik röd plasttejp eftersom den har en förmåga att bita sig fast för hårt.
Använd endast Double Coat Förtunning (Kwastverdunner) eller Double Coat Sprutförtunning (vid sprutapplicering). Använd aldrig lösningsmedel från en annan tillverkare då det sannolikt kan skapa oväntade problem. Ytorna som ska spacklas, plastas, grundmålas eller täckmålas med Double Coat ska alltid rengöras med en s k. ”entferner”, dvs vår Double Coat Avfettning. Aceton bör aldrig användas till annat än exempelvis rengöring av verktyg.
Det är inte nödvändigt men ett vax ger ett extra väderskydd och kan öka hållbarheten över tid. Ett polish eller en rubbing kan behöva användas när många år har gått och man känner att lacken behöver en lätt uppfräschning för att återvända till ursprungsglansen. Vi rekommenderar 3M Fast Cut Plus Extreme på gammal Double Coat. Vi rekommenderar 3M Marine Ultra Performance Paste Wax eftersom detta vax håller glans betydligt längre än andra produkter på marknaden.
Tvätta som vanligt med en mjuk borste och ett bra schampo, vi rekommenderar Shampoo Shine för årligt underhåll och M 4605 om du ska på och polera och/eller vaxa.
Ett epoxilaminat ska vara fullt härdat före Double Coat appliceras. Det kan ta upp till 14 dagar. Det är extra viktigt att vänta om Double Coat Transparent eller Karat/Dubbel UV appliceras på laminatet. Slipa alltid laminatet och rengör med Double Coat Avfettning före applicering av Double Coat. Det är möjligt att måla Double Coat redan efter 48 timmar om epoxin enbart består av ett nytt lager epoxi och inte ett tjockt laminat av epoxi + glasfiber.
Ett polyesterlaminat kan övermålas med Double Coat redan efter 24 timmar. Var noga med att rengöra med Double Coat Avfettning både före och efter slipning av laminatet för att avlägsna paraffin eller släppvax.
IJmopox ZF Primer kan målas tidigast efter 16 timmar och IJmopox HB Coating först efter 8 timmar.
Temperaturer mellan 15-25 C behövs för att Double Coat ska flyta ut korrekt. Vid ännu högre temperaturer härdar färgen för fort och resulterar i märken efter roller eller pensel. Vid lägre temperaturer är härdningen för långsam vilket kan resultera i glansbortfall på grund av för tidig utsatthet för fukt. Om det däremot är kallare än 15 C men det i övrigt är en torr miljö med låg luftfuktighet så kan mycket fina resultat ändå uppnås.
Det är idealiskt att måla i 15-16 C och när målningen är klar så är det idealiskt om härdningstemperaturen är högre än så, ända upp till 50 C.
Måla framförallt inte däcket och överbyggnad under bar himmel eftersom fukt och dagg lägger sig på en horisontell yta och skadar glans och kulör. Måla gärna utomhus men under ett bra väderskydd. Om temperaturen är lite för låg så är det inte helt avgörande eftersom väderskyddet kan skydda mot fukt, dagg, regn (under härdning), och blåst och sol (under målning).
Undvik måla i direkt solsken eller blåst. Även låg luftströmning kan påverka färgens förmåga att flyta ut, så måla inte i garaget med tvärdrag. Låt färgen sätta sig i 30 minuter före fläktar slås på eller dörrar öppnas.
Om färgen appliceras med spruta ska temperaturen ligga mellan 20-25 C.
Späd Double Coat med Double Coat Förtunning 3-5 %. Observera att lösningsmedel dunstar. Tillsätt förtunningen precis innan lackningen ska börja, d v s efter 30 minuters reaktionstid (induktionstid). Blanda försiktigt och skaka aldrig blandningen. Tillsätt mer förtunning i lacken om målningen drar ut på tiden och om du märker att färgen känns klibbig eller stressig/säter sig för fort. Stora ytor eller sämre förhållanden och höga temperaturer kan kräva så mycket som 5-10 % Double Coat Förtunning. Om du är en van målare eller målar inomhus i 15-17 C så är behovet av att späda med förtunning betydligt mindre. Späd gärna förtunning i vikt. Om du blandat exempelvis 700 g bas och härdare och vill späda med 7 % förtunning så väger du upp 49 g förtunning och tillsätter i färgen. 700 g färdigblandad färg x 0,07 = 49 g.
Det är ofta bättre att späda med lite extra Double Coat Förtunning än att låta bli. Förtunningen hjälper målaren att få mer tid på sig att rulla ut färgen. Om ytan är stor eller komplicerad så hjälper förtunningen färgen att sätta sig långsammare och det ger målaren mer tid att hinna måla.
Rolla ut färgen väl, med lätt hand, högt tempo. Rollar du ut färgen för lite blir det gardiner/rinningar, om du går tillbaka i klibbig färg blir det torrfläckar. Målar du för tunt riskerar finishen att bli sämre, apelsinhud. Sol och luftcirkulation kan också skapa apelsinhud. Det är enklast att måla i 15-18 C, högre temp. är svårare och kan kräva mer förtunning. Penselapplicering ger lika bra finish som en roller, ofta bättre.
Fribord: Rolla exempelvis på ett högt fribord 1-2 rollerbredder i taget och fördela ut färgen väl, sen nästa bit ihop med den förra, och sen nästa… Om man är två personer så kan den ena rolla ut färg emedan den andre kommer direkt efter med en bred moddlare. Att eftersläta med en moddlare kan vara en bra metod för att få en superfinish eftersom det inte ställer lika höga krav pen den som annars rollar själv. Ett lågt fribord kan rollas längs med, kanske en halvmeter i taget.
Överdel: En överdel på en båt har ofta massor av vinklar, förnsterramar etc. Det kan vara en fördel att eftersläta med en bra lackpensel (ca. 70 mm) för att undvika göra misstag med rollern.
Däck: om halkskyddspulver tillsats i färgen bör färgen rollas ut med en skumroller istället för en filtroller. Anti Slip kan fastna i filt. Rör om färgen väl även under målning och rolla ut ett jämnt lager halkskyddsfärg för att undvika få ojämn fördelning av halkskyddspartiklarna.
Det spelar egentligen ingen roll hur du målar, dvs i vilken riktning du målar, huvudsaken är att du får på lagom mycket färg och fördelar ut den jämt, och inte går tillbaka för långt (in i klibbig färg). Du kanske rollar ut färgen i olika riktningar för att täcka ytan, sen rollar du i en bestämd riktning över allt en sista gång på den lilla yta du jobbar med för stunden. Du kan sätta ned rollern och ta upp rollen mitt i färg, färgen kommer ändå att flyta ut. Kom ihåg att det du ser är blöt färg, sen kommer färgen själv att flyta ut, ”sträcka” ut sig efter 5-30 minuter, och då ser du hur fint färgen fungerar.
Det kan vara bra att ha en bra liten rund eller oval lackpensel på cirka 25 mm med sig för att komma åt där rollern inte kommer åt. Var noga med att inte ha en för blöt roller eller pensel när du målar under en list eller mot ett beslag eftersom det lätt ger upphov till rinningar.
Om du ska måla väldigt enkla ytor, skivor, durkar, eller små ytor så är det klockrent att enbart använda en bra lackpensel. En pensel kan ge ett otroligt fint resultat och en pensel är alltid 100 % dammfri (i motsats till en roller).
En del kulörer täcker sämre, dvs orsakar genomlysning. Ska du måla med DC 814 sommargul målar du helst på en helt vit yta, DC 842 och DC 845 målas först med DC 837 Ockra för att undvika genomlysning. Om du ska måla vitt på en yta med många mörka fläckar eller över en mörk dekorlinje så kan du behöva måla något extra lager. Om du däremot målar med en gräddvit, gråvit kulör, eller grått eller en mörk kulör så är kulörtäckningen mycket god. Vi hjälper dig att komma rätt här, så rådfråga oss.
Det som är så unikt för Double Coat – frånsett att den har bättre glans- och kulörbeständighet än andra färger på marknaden, samt att du kan få den i 10.000 kulörer i både blank eller halvblank samt transparent och metallic – är att den flyter ut exceptionellt väl. Det innebär att den kan appliceras med både pensel eller roller med en sprutad finish. Valet av appliceringsmetod har att göra med ytans form och storlek, samt miljö, skydd, ventilation, temperatur, och hantverkarens kunskap.
Sprutapplicering innebär flera svårigheter som de flesta målare ej kan övervinna. Du behöver ha en bra lokal som är 20 C varm, frisktluftmask, gott övertryck och ventilation, du behöver maskera in alla ytor du vill skydda från sprutdimma. Har du kommit så långt och funderar på att spruta så behöver du antingen en högtrycksspruta eller en koppmonterad luftspruta med 1,2 mm:s munstycke och ett tryck på cirka 3 bar. Den sista svårigheten är att veta hur tjockt du ska applicera färgen, för sprutas för mycket färg så binder du in lösningsmedel och får en mycket skör yta (som en kladdkaka med krispig topp och kladdig inunder). Du ska börja med att räkna ut ytans storlek i m2 som du ska spruta, därefter se i produktbladet vilken skickttjocklek som är lämplig för din utrustning (exempelvis 50 mikron för en koppmonterad luftspruta). Nu ska du räkna ut hur mycket färg som behövs till ytan (m2) i relation till skickttkjocklek (50 mikron) i relation till färgåtgång (8,6 m2/kg). Nu vet du hur mycket färg du ska blanda, så när du sprutar upp all färg så vet du att du producerat rätt skickttjocklek. En sprutsession kan exempelvis bestå i att du sprutar först ett tunt dimlager, följt av ett fullt lager efter 10-15 minuter. Nästa sprutsession kan utföras redan samma dag, dvs sätt tummen mot ytan och vrid om hårt, ytan ska kännas hård och är nu redo för nästa färglager. Om du gjort misstag i första sprutsessionen väntar du till dagen efter så att du kan slipa bort ev. rinningar eller defekter. Det är normalt sett tillräckligt med två sprutsessioner för att uppnå en fullgod skickttjocklek, dvs 100 mikron, vilket ger utmärkt UV-skydd (mycket god glans- och kulörbeständighet).
Penselapplicering är ett utmärkt sätt att applicera Double Coat. En pensel är alltid dammfri, så om det är ett objekt som verkligen behöver en superfinish så är penseln ofta bästa metoden. Välj bra lackpenslar (ex. Elite Pro). Penslar är dyrare än rollers och det är ganska omständigt att rengöra och återanvända en pensel, så om ytan är viktig så är det bra att ta en ny pensel för varje stryk. Det är enkelt att pensla liggande skivor och durkar, inredningar, små fribord.
Rollerapplicering är det allra vanligaste, det är relativt enkelt att rolla och rollers är billiga. Lacken flyter ut perfekt även med en roller. Om ytorna är svåra att rolla, men tillräckligt stora för att inte kunna enbart penslas så är det en god idé att vara två personer som målar, en som rollar först följt av nästa person som efterslätar med en pensel – detta är en vanlig metod för exempelvis överdelen på en båt. Stora fribord är relativt enkla att rolla (det är som att måla en vägg), men om det dyker upp lister och lanningar på vägen så behöver du komplettera med en liten oval eller rund lackpensel. Stora fribord kan även målas av två personer, för en garanterad god finish, den första personen rollar ut färg med en stor roller (Midi 15 cm), följt av nästa person som efterslätar med en bred moddlare (Elite Pro 100 mm). Det är inte så att Double Coat behöver hjälp av en pensel för att flyta ut, det är snarare målaren som behöver hjälp av en pensel för att undvika göra misstag med rollern.
Slipning ger friktion och därigenom vidhäftning. Om du ska måla inom 48 timmar efter föregående lager uppstår kemisk vidhäftning och då behöver ytan endast slipas ifall du behöver slipa för finishens skull, dvs avlägsna ev. rinn, damm eller skarvar.
Om du ska måla först med grundfärgen IJmopox ZF Primer eller HB Coating på gelcoat så är det rimligt att slipa med P120, sen slipas grunden slät med P180-240 för att skapa en perfekt grund inför lackering med Double Coat. Om du inte ska grundmåla en gammal gelcoat så är det bra att först slipa gelcoaten med P120 och därefter med P240, men om gelcoaten är nyare och mycket fräsch räcker det att slipa direkt med P240 och applicera första lagret Double Coat. Slipa mellan Double Coat lager med P400-500, för att skapa en bra finish inför nästa stryk. Det är också möjligt att mattera en yta med Scotch-Brite slipark. Om du slipat andra lagret med P500 och står inför sista lacklagret så är det en god idé att mattera med Scotch-Brite Ultra Fine för att minska repbilden ytterligare inför sista stryket. Scotch-Brite Fine är en slipduk som kan användas för att mattera mellan lager eller där ett slippapper inte kommer åt.
Epoxi (Variopox) fäster på ytor slipade med P60-80.
Lösningsmedelsbaserad epoxi fäster på ytor som slipats med P120-180.
Double Coat fäster på ytor slipade upp till P320, men P240 brukar vara en bra start.
Både ny och gammal gelcoat kan ha mikroporer. Framförallt gammal gelcoat har både mikroporer och är väderbiten och oxiderad. Om man målar med en lackfärg direkt på en gelcoat som har mikroporer så kommer lacken att glida upp ur porerna när färgen flyter ut, en grundfärg å andra sidan är tjock, trög och tixotrop så den stannar kvar och mättar och bygger upp en tät grund. Denna grund blir inte blank och slät som en lackad yta, det är en slipgrund. Slipa grundfärgen slät före lackering med Double Coat. Grundfärgen fäster inte bättre än lacken på gelcoat, så man grundar inte för vidhäftningens skull, man grundar för att man vill veta att man kan lackera på en bra grund så att lacken får bästa förutsättning att skapa en djup och fet finish utan defekter. Alltså, grundfärg är en fråga om ekonomi, tid och ambition.
Vi rekommenderar vår IJmopox ZF Primer som grundfärg före Double Coat, den är lätt att slipa och flyter ut relativt väl (det finns ingen grund som flyter ut perfekt). Välj snarare IJmopox HB Coating som grundfärg om du ska måla Double Coat i mörka kulörer (HB finns som grå och svart, och vit), emedan ZF finns endast i vit kulör. Du väljer även HB som grund om du köpt mycket färg för att både måla under vattenlinjen (epoxibehandling) och samtidigt tänkt grundmåla fribord/överdel.
Smörj helst ut kontrollfärg på vit eller grå IJmopox för att enklare se ojämnheter i ytan när du slipar. Slipa med P180-240 tills ytan är så slät som du vill ha den. Double Coat (dvs täckfärg) kopierar sitt underlag. En grundfärg är däremot förlåtande mot sitt underlag, den mättar, fyller och bygger, dvs en grundfärg är en slipgrund.
Oftast behövs inte mer än ett lager grundfärg för att den ska göra jobbet, dvs mätta alla mikroporer och slitage i gelcoaten. När du slipar ett lager grundfärg slipas i princip nästan all grund bort, vilket ger en fläckig finish. Så beroende på vilka kulörer fläckarna har och vilken kulör du ska måla med så behöver du måla ett lager eller flera lager. Om du haft en mörkblå båt som ni ska bli vit så är det lämpligt att applicera 2-3 lager grund för att du ska kunna slipa ned grunden utan att gå igenom inpå det mörkblåa. Men om skrovet är vitt och det ska förbli vitt så kommer vit Double Coat att täcka väl trots att grunden ser ”fläckig ut”.
Exteriöra ytor (exempelvis en slät gelcoat) målas med högblank Double Coat (Special/Standard). Halkskyddsmönstrade ytor och interiöra ytor målas med Double Coat Halvblank. Det är självklart möjligt att bryta mot dessa konventioner och måla halvblank på skrov och överbyggen likaså.
Ja. Du målar med fördel Double Coat på alla hårda ytor, dvs på trä, polyester topcoat, förbehandlad metall, stål och aluminium.
Double Coat halvblank är snyggt interiört och finns i 10.000 kulörer, det är ovanligt med högblanka ytor invändigt. Tänk dock på att Double Coat innehåller lösningsmedel, och lösningsmedel är lättare än luft, så lösningsmedel kommer att sjunka och lägga sig i alla fickor i en båt. Det är viktigt att 30 minuter efter målning öppna båten för vädring och hjälpa luftrörelsen med en fläkt, för att avlägsna lösningsmedel som annars dröjer kvar och förstör färgens förmåga att härda.
Om du hellre vill måla med en lösningsmedelsfri färg invändigt väljer du Variopox Rolcoating, men den är blank och används mest till dolda ytor, kölsvin, stuvfack, etc.
Träinredning målas med Double Coat Cabin Varnish som är en halvblank klarlack. Rent trä bör förgrundas med Variopox Injektion, och/eller Double Coat Karat/Dubbel UV. Om du har en träinredning och durkar som bara behöver ny lack på gammal lack i gott skick målar du Cabin Varnish direkt utan någon grund.
Klicka här för att skriva ut sidan
De flesta typer av bottenfärg kan appliceras direkt på nyligen målad IJmopox HB Coating. När övermålning sker på härdad färg slipas först ytan för att producera god vidhäftning. Se övermålningstider i produktbladet för IJmopox HB Coating.
När epoxi (IJmopox HB Coating) inte övermålas med bottenfärg (under vattenlinjen) växer alger och snäckor fast när båten ligger i varma vatten. Detta kan avhjälpas en del genom att vaxa botten med 3M Marine Ultra Performance Paste Wax – för att skapa en blank yta på epoxin. Vaxet hjälper även epoxins finish att stå emot UV-strålning bättre. Det hjälper också att regelbundet borsta av botten med en borste eller Scotch-Brite.
Detta är möjligt efter tidigast 30 minuter i +40 C. Undvik högre temperaturer än så eftersom det kan leda till att luftfickor i GRP (glasfiberarmerad polyester) spricker och skadar ytan.
Detta är möjligt om nästa lager appliceras efter 24 timmar upp till 48 timmar. Se specifika tider i produktblad. Vid längre övermålningsintervall slipa med typ P180.
När ett nytt lager appliceras på våt eller klibbig färg är risken mycket hög för att du stänger in lösningsmedel från föregående lager. Det kan leda till blåsbildning i nästa lager, samt en mycket skör yta.
Det beror förmodligen på att dieselolja eller bensin impregnerat polyestern. Slipa grovt och rengör ytan flera gånger med Double Coat Avfettning för att lösa problemet.
Double Coat kan målas på IJmopox ZF Primer redan efter 16 timmar i rumstemperatur, och efter 8 timmar på IJmopox HB Coating i rumstemperatur. Så länge som övermålningstiderna enligt produktbladen hålls uppstår god kemisk vidhäftning och ingen slipning behövs.
Efter 24 timmar. Slipa först och rengör sedan med Double Coat Avfettning före målning.
Polyestern behöver vara fullt härdad. Härdning i rumstemperatur tillåter övermålning först efter 2-3 veckor för tjocka laminat. Om polyestern är tunn så är övermålning möjlig redan efter 24 timmar. Betänk att polyester ofta innehåller ett topplager innehållande paraffin eller kan ha släppvax. Rengör i så fall med Double Coat Avfettning både före och efter slipning med P80. Slipa och avfetta alltid, oavsett.
Slipa helst torrt, framförallt på spackel (det tar lång tid för fukt att gå ur ett spackel).
Blanda endast lagom med färg som kan användas på 1-2 timmar. Ju större mängd färg som blandas desto högre temperatur får färgen, vilket förkortar brukstiden. Brukstiden är kortare i varma temperaturer.
Det är möjligt att applicer IJmopox på tjärepoxi men en viss genomblödning kan ske. Genomblödning har liten effekt på färgsystemets hållbarhet. Vi rekommenderar att en liten testyta först målas och utvärderas efter 48 timmar genom slipning och skrapning, för att pröva vidhäftning.
I likhet med all annan epoxi så kritar den i direktkontakt med UV-strålning, därför bör IJmopox övermålas med Double Coat. Om IJmopox används som ytfinsih under vattenlinjen så kan vaxning hjälpa för att bibehålla en snygg finish (Double Coat används ej under vattenlinjen).
Rengör med IJmopox Förtunning.
Blandningsförhållande anges på färgburken och i produktbladet. Komponent A är bas och komponent B är härdare. Det är möjligt att blanda IJmopox i volym, ZF Primer med 80:20, HB Coating med 75:25. Vi rekommenderar alltid för 2-komponentfärg att blandas i vikt (tänk gram), ZF Primer med 87:13, HB Coating med 83:17. Exempel: Om du vill blanda 300 g IJmopox HB Coating, 300 x 0,83 = 249 g A och 51 g B.
Om du råkar att först väga upp basen och inte på förväg räknat ut hur mycket härdare som behövs så använder du denna ekavation istället, exemplet baseras på att du hällt upp 356 g A (bas).
356 x 17 / 83 = 72,9 g B (härdare).
Om exempelvis har härdare kvar och vill veta hur mycket bas du behöver ha till den mängden så använder du denna ekvation: vikt A? = vikt B x 83 / 17.
Den rätta förtunningen är IJmopox Förtunning (Verdunner). Använd aldrig förtunning från andra leverantörer eftersom det kan ge mycket oväntade resultat.
Om färgen sprutmålas så behövs mycket lösningsmedel för att slå sönder viskositeten så att färgen kan spridas som en dimma genom luften.
Om färgen målas när det är kallt 5-10 C, eller om det är 20-30 C så behöver färgen spädas så att den känns enkel att applicera med en roller eller pensel. Späd med så mycket förtunning så att du känner att färgen känns enkel och skön att måla ut.
Om färgen målas flödigt och med ett bra tempo i 15 C så är behovet av extra förtunning betydligt mindre.
Starta med att räkna ut den mängd färg du vill blanda. Öppna sedan locket till A (bas) och rör om basen med en borrmaskinsmonterad visp. Vi säljer stora vispar till våra stora burkar och små minivispar som passar till 750 ml-set. Rör om hårt tills färgens bottensats rörts samman väl med lösningsmedlen som skvalpar tunnt på toppen i burken. Placera en färghink på din digitalvåg och nollställ. Väg upp A och sedan B, rör om en en trästicka. Späd efter behov och rör om med trästickan. Nu är färgen klar att användas.
Ja. ZF primer behövs med 2 lager för stål och aluminium, före målning med 3 lager HB Coating. En plastbåt som målas under vattenlinjen, för att producera ett tätskickt (dvs en epoxibehandling), använder framförallt enbart HB Coating eftersom denna effektivare bygger skickttjocklek och finns i flera kulörer. En gammal båt som ska epoxibehandlas under vattenlinjen målas med cirka 0,5 l/m2, emedan en yngre båt målas med 0,4 l/m2, nya skrov kan målas med så lite som 0,3 l/m2. Om gelcoaten är helt bortblästrad ska GRP (glasfiberarmerad polyester slipas med P80 och ytan strykas med Variopox Injektion, därefter slipas med P120 och målas med 0,7 l/m2 med HB Coating.
De estatiska egenskaperna hos en epoxi är inte goda, glans och kulör kommer att förändras. UV-strålning gör att epoxi gulnar och kritar. Det påverkar dock inte epoxins goda egenskaper, det påverkar endast det estetiska intrycket. Du kan motverka detta genom att använda vaxet 3M Marine Ultra Performance Pase Wax, eller genom att slipa fram en ny finish med fin kornstorlek. Ovan vattenlinjen målas IJmopox med Double Coat för att skapa ett beständigt estetiskt intryck.
IJmopox kan appliceras i 5-30 C. Idealisk målningstemperatur (detta gäller all färg) är 15 C. Idealisk härdningstemperatur (detta gäller nästan all färg) är 20-30 C.
IJmopox kan målas och härda i en relativ luftfuktighet på max 80 %.
Om du målat IJmopox på dagen i 5-30 C så gör det inget att det blir riktigt kallt på natten.
Ja, IJmopox ZF Primer och IJmopox HB Coating innehåller korrosionshämmande ämnet zinkfosfat (ett slags salt enkelt uttryckt). IJmopox ger ett mycket kraftfullt skydd som tätar och skyddar både plast (mot osmosis) och metall, alu., stål och metall (mot korrosionsangrepp). Under vattenlinjen appliceras 2 lager ZF och 3 lager HB på alu., metall och stål. Ovan vattenlinjen räcker det med 1-2 lager ZF Primer och 2 lager HB och 2-3 lager Double Coat för ytor av samma kvalité.
Klicka här för att skriva ut sidan
Ja, men vänta 30 minuter efter applicering av sista lagret. Hög temperaturen till max. 40 C.
Ja, men endast om polyestern har härdat tillräckligt. Polyesterlaminat som är tjocka ska ha härdat i 2-3 veckor och sedan slipas och rengöras med Double Coat Avfettning.
Ja, det är ofta lämpligare att laga polyester med epoxi än att laga polyester med polyester. Om polyestern är ny vänta 2-3 veckor, om polyestern är gammal räcker det att slipa grovt P60-80 och applicera epoxin på en yta rengjord med Double Coat Avfettning.
Nej, polyester fäster mycket dåligt på epoxi, detta gäller inte bara polyesterharts utan även polyesterspackel.
Nej, det är först lämpligt att rengöra trä med Double Coat Avfettning och sedan pensla in ett lager Variopox Injektion för att mätta träfiber och konservera träet först. När Injektionshartset slipats med P120 och rengjorts med Double Coat Avfettning kan du limma plywood med Variobond Flex eller Variobond. Om bitarna har god passform väljer du istället att limma med det flytande limmet Variopox Universal, emedan Variobond Flex och Variobond är tixotropt lim (tjock, hög viskositet) och erbjuder goda fyllande/byggande/formande egenskaper.
Efter 24 timmars härdning i rumstemperatur är epoxin mycket väl härdad och kemisk vidhäftning uppstår ej. Därav fäster nästa lager dåligt på det förra lagret.Rengör ytan med Double Coat Avfettning och slipa med P120-180 samt rengör igen Double Coat Avfettning före applicering av nästa lager, för att uppnå god vidhäftning.
Det finns flera orsaker till detta problem. Fel blandningsförhållande mellan bas och härdare, ofullständig omrörning av komponenterna, eller för låg temperatur under applicering eller härdning. Det vanligaste felet är att det helt enkelt varit för kallt. Epoxi kräver minst 15 C i 24 timmar för att härda korrekt. Om temperaturen sjunker under 15 C någon gång under de första 24 timmarna fallerar härdningen och kommer ej tillbaka när temperaturen går upp igen. Lösningen är att avlägsna all ofullständigt härdad epoxi genom skrapning eller slipning, tills du når en yta som är hård och slipbar utan kladd. Rengör med Double Coat Avfettning och applicera ny epoxi under mer gynnsamma förhållanden.
Suddig epoxi betyder att materialet i underlaget har en för hög materialfukthalt. Trä bör ej överstiga 12 % i materialfuktighet.
All epoxi gulnar. Graden av gulnad beror på typen av harts och härdare. För att undvika gulnad bör epoxin övermålas med Double Coat i en täckande kulör.
Den estetiska hållbarheten för glans, kulör och djup hos all epoxi är dålig. Under påverkan från UV-strålning kommer epoxi att gulna och krita och därigenom bli matt. Lösningen är att övermåla epoxi med Double Coat i en täckande kulör för att stora solljus från att nå epoxin.
Som nämns ovan tål inte epoxi UV-strålning och epoxin kommer att krita, vilket medför att en UV-beständig klarlack kommer att förlora sin vidhäftning på epoxin. Om du vill ha en klar/transparent finish på epoxi (på trä eller bakad i kolfiber) så behöver du slipa bort lacken som flagnar och lacka på ny klarlack, exempelvis Double Coat 008 Transparent. Du behöver upprepa omlackeringen så ofta som klarlacken återigen flagnar. Om du vill skapa en permanent lösning så behöver du måla med en täckande kulör, exempelvis Double Coat Standard eller Special.
En klarlack har transparenta pigment och solens UV-strålning går igenom och träffar epoxin. Så är det bara. Det är inget bra alternativ att enbart köra med epoxi utan klarlack, eftersom klarlacken håller finishen oerhört mycket bättre än epoxin, däremot erbjuder aldrig epoxin goda förutsättningar för långvarig hållbarhet/vidhäftning för en klarlack.
15-25 C är godkända temperaturer, om inte produktbladet för en specifik produkt säger annorlunda. Dessa temperaturer behöver hålla i sig i 24 timmar.
Ja och nej. Variopox Rapid Filler är ett epoxispackel som härdar på 1-2 timmar i minst 15 C, men detta spackel kan ej användas under vattenlinjen. När det kommer till lamineringsepoxi/lim/limpasta så kräver dessa härdning i 15-25 C i 24 timmar för att härda. Om våra konkurrenter säljer lamineringsepoxi/lim/limpasta som härdar snabbt så har dessa så låg kvalité att det är ointressant för oss att producera det.
Före applicering av ett nytt lager på föregående lager som härdat så rekommenderar vi att man rengör med Double Coat Avfettning, därefter slipar med grovt sandpapper, alltifrån P60 och upp till P180, beroende på materialets förväntade styrka och funktion och finish, därefter rengörs ytan igen med Double Coat Avfettning. Om flera lager epoxi ska läggas samma dag behöver ytan inte rengöras eller slipas eftersom god kemisk vidhäftning uppstår, detta är lägligt efter 2-4 timmar när ytan fortfarande är lätt klibbig.
Använd Double Coat Avfettning eller aceton för rengöring av verktyg. Aceton ska dock inte användas för att rengöra ytor med.
I låga temperaturer är epoxins viskositet högre (tjockare). Det gör det svårt att använda produkterna. Sörj för att produkterna, ytan och den omgivande temperaturen är mellan 15-25 C.
Epoxi ska inte användas som täckande finish eftersom dett UV-egenskaper är för dåliga (rent estetisk). Epoxins finish bryts ned snabbt, den kritar och blir matt och gulnar. Lös problemet genom att måla Double Coat på epoxin, helst i en täckande kulör för permanent vidhäftning och finish. En klarlack ger en hållbar glans, men inte en hållbar beständighet eftersom solens strålar passerar igenom klarlacken och träffar epoxin som då kritar och vidhäftningen upphör.
Epoxi ska alltid vägas upp (tänk gram). Olika produkter kan ha olika blandningsförhållande som anges på förpackningen eller i produktbladet. Variopox blandas normalt sett med dubbla mängden bas som härdare, dvs 67:33 eller 100+50.
När en bas och härdare rörs samman har du en viss tid på dig att använda produkten före härdningen sätter igång, detta benämns som brukstid. Epoxi har mycket kort brukstid, i motsats till lösningsmedelsbaserad epoxi som har mycket lång brukstid (flera timmar). Använd alltid epoxi direkt efter du blandat samman bas och härdare. Om du arbetar i höga temperaturer eller har blandat stora mängder epoxi ökar temperaturen och brukstiden blir kortare. Blanda endast så mycket du hinner att använda inom brukstiden. Se exempel på brukstid i produktbladet för den produkt du använder. Ett bra tips är att ställa en äggklocka att ringa efter 15 minuter, då vet du att du har 5 minuter kvar att runda av arbetet, om du arbetar med exempelvis Variopox Impregnering i 20 C. Så fort brukstiden passerat påbörjas härdningen och då är det olämpligt att röra vid epoxin eftersom det saboterar härdningsprocessen. Ett bra sätt att hålla brukstiden så lång som möjligt är att använda platta tråg eller stora målarhinkar så att epoxin sprids ut i volym, vilket sänker dess temperatur och därigenom reduceras reaktiviteten.
Det är möjligt att använd glasfibermatta, roving, glasfiberväv, kevlar, och kolfiber. Laminering av trä görs lämpligen med en glasfiberväv vilket resulterar i en nästan osynlig förstärkning. Glasfiberväv på 160 g/m2 är tunn och smidig att jobba med, om det krävs hög styrka i laminatet är det lämpligt att välja 2-3 lager 260-280 g/m2.
Använd aldrig lösningsmedel i lösningsmedelsfri epoxi.
Double Coat i en solid kulör kan målas redan efter 48 timmar, däremot behöver du vänta 2-3 veckor före du målar klarlack, Double Coat Karat/Dubbel UV/008/088, på epoxi. Avfetta före och efter slipning av laminatet före målning med Double Coat-produkter.
Efter 24 timmar. Avfetta före och efter slipning av laminatet före målning med IJmopox.
Nästa lager Variopox Impregnering eller Universal kan appliceras efter 2-4 timmar när ytan är lätt klibbig, då uppstår god kemisk vidhäftning. Undantaget är Variopox Injektion där du måste vänta 24 timmar före ytan avfettas, slipas och avfettas igen före målning.
Vi rekommenderar torrslipning av epoxi. Framförallt på spackel (filler) som annars riskerar suga fukt, vilket kan ta lång tid att torka.