Vill du ha köphjälp? — Vi räknar ut materialåtgång och ringer upp dig inför ditt köp.
Hem » Ytbehandlingar » Hitta rätt arbetsbeskrivning » ANVÄNDARINSTRUKTIONER – DOUBLE COAT
Double Coat är en tvåkomponentsprodukt. Före appliceringen av Double Coat måste basen blandas med härdaren i rätt förhållande. Blandningsförhållandet för Double Coat är 2 viktdelar bas med 1 viktdel härdare. Med hjälp av en enkel köksvåg kan rätt blandningsförhållande snabbt mätas. I viktprocent är detta 67:33, vilket är detsamma som att 100 g bas ska blandas med 50 g härdare.
Observera: blandningsförhållandet i viktdelar är alltid detsamma, blandningsförhållandet i volymdelar varierar mellan olika kulörer. Det är alltså omöjligt att blanda Double Coat i volym.
Undantag: Double Coat produkter med andra blandningsförhållanden är:
Double Coat Dubbel UV och Double Coat Karat som blandas 3:1, dvs 75:25, dvs 100 g bas ska blandas med 33,3 g härdare. 133,3 x 0,75 = 100
Double Coat Cabin Varnish blandas 87:13. Om du väger upp 300 g bas behöver du x gram härdare: 300 x 13/87 = 44,8 g härdare. Om du vill blanda en färdig mängd lack på 450 g, ska lacken bestå av: 450 x 0,87 = 391,5 g bas och 58,5 g härdare.
Börja alltid med att räkna ut ytans storlek i m2. Vi har en kalkylator på vår webb som kan hjälpa dig att komma fram till ytans storlek. Generellt behöver du blanda 100 g Double Coat per m2. Så om du ska måla 20 m2 så behöver du blanda 2000 g Double Coat, dvs 2 st 1 kg-set. Skikttjockleken i färglagret är cirka 35-40 mikron med denna färgåtgång. Dessa siffror är bra att utgå ifrån när du ska måla med roller eller pensel. För sprutapplicering se respektive avsnitt i denna guide.
Ytor som ska förvaras inomhus eller är skyddade för väder behöver målas med 2 lager Double Coat, men generellt sett behöver du måla 3 lager Double Coat för exteriöra ytor, exempelvis skrov eller däck på en båt.
3 lager ger en total skikttjocklek på mer än 100 mikron, vilket ger ett oöverträffat gott UV-skydd och hållbarhet över tid. Double Coat är dokumenterat tåligare/mer hållbar över tid (i glans och kulör) än andra likande färger på marknaden.
– Vi rekommenderar antingen våra skumrollers med hög densitet av moltopren, Double Coat Skumroller : välj skumroller för exempelvis svåra ytor, målning av däcksmönster med Anti Slip. Skumrollern kommer åt väl men ju mer du trycker rollern mot kanter desto snabbare går den sönder. En skumroller tål inte lösningsmedlen i färgen så en skumroller kan hålla i allt från 2 minuter till 20 minuter beroende på ytans form och rollerns individspecifika kvalité. Alla skumrollers ser exakt samma ut men kvalitén på varje rollerhylsa är ojämn och oförutsägbar. Byta till en ny skumroller så fort dess form förändras så mycket att den blir svårare att måla med.
– Vi rekommenderar även lika mycket våra Double Coat Filtroller : våra svensktillverkade filtrollers har en mycket hög kvalité och ger lika fin finish som skumrollern. Filtrollerns fördel är att den håller mot lösningsmedlen i färgen, vilket innebär att rollern inte behöver bytas så ofta; filtrollern håller i 30-60 minuter. Där rollern inte kommer åt hjälper du till med Elite Pro lackpenslar i 35 mm eller 70 mm. Filtrollern finns i 5 cm för smala dekorlinjer och 10 cm Mini (smal hylsa) som används för stora och små ytor. Vi har även större rollers s. k. Midi-hylsa (större omkrets) i 10 cm och 15 cm men dessa är bäst att använda om man är två som målar – en som rollar och en som efterslätar med Elite Pro Moddlare 150 mm.
Om du målar en enkel yta med högblank Double Coat i en ljus kulör i en bra lokal med 15-17 oC behövs rimligtvis ingen extra förtunning i färgen, men i alla andra scenarier är förtunningen helt nödvändig. Kalla eller varma temperaturer kräver förtunning, sol och blåst kräver förtunning, ytor som är svåra att måla (målas långsammare) och behöver extra förtunning i färgen, och om du jobbar med en pensel i kombination med roller så behöver du förtunna extra. 3-5 % extra förtunning är en god måttstock för att späda Double Coat, men ju mer extrema förhållandena är eller ju mer du behöver använda en pensel desto mer förtunning behöver tillsättas, räkna då med 10 %.
Om uppiften är att fördela ut ett jämnt lager Double Coat så betänk att tiden det tar att måla en sektion är avgörande: måla färgen i den riktning som är mest naturlig för ytan, för att undvika torrfläckar och onödiga skarvar. Snabb och effektiv målning tillåter en bra rörelse i din målning, och det ger mer tid för färgen att flyta ut. – Låga fribord målas längs med ytan, max. en halvmeter, få med hela fribordshöjden.
– Höga fribord (allt över 50 cm) målas i stående staplar, endast 1 rollerbredd i stöten (alltså en stapel på 10 cm !), få med hela fribordshöjden. Inom denna lilla snäva yta för du förstås rollern i olika riktningar för att effektivt fördela färgen jämnt. Rolla först ut färgen lodrätt och se till att du verkligen får lika mycket färg överallt, dvs ett jämnt lager, och eftersläta sedan 1-2 ggr med rollern i vågrätt riktning från omålad yta in i stapeln och precis förbi stapeln och lyft upp handen. Låga fribord målas på samma vis men tillåt en ”stapelbredd” på 1-3 rollerbredder, dvs 10-30 cm. Ju bredare stapel desto större chans att du misslyckas.
Double Coat är som standard högblank och finns i 29 standardkulörer. I Sverige bryter vi valfri kulör, Double Coat Special, som också är högblank, i kulörer enligt RAL, NCS, etc. Fördelen med högblank är exceptionellt god motsåndskraft mot väder och slitage. En högblank yta som blivit sliten eller matterad över tid kan enkelt poleras upp och återfå sin glans.
Double Coat finns även i två lågglansiga alternativ, Double Coat Halvblank och Double Coat Matt. Både dessa produkter ska sprutappliceras för hög finish på båtar och bilar etc. Double Coat Halvblank är idealisk att rolla eller pensla på inredningar och för att skapa en halkskyddsfärg med Double Coat Anti Slip. Vi rekommenderar dock inte att applicera en lågglansig lack på en bil eller ett skrov genom handapplicing med roller eller pensel.
Om du önskar en lågglansig finish på en bil eller exteriört på slät yta på en båt, exempelvis friborden, betänk att det är svårare att underhålla. Om man gnuggar en stund på en matt yta så blir den blank. Alltså kan lågglansig lack över tid få en ojämn mattering genom att man tvättar och utsätter ytan för olika former av friktion. Om du vill ha en matt/hlvblank bil eller båt bör objektet förvaras skyddat och tas omhand på ett skonsamt sätt.
Double Coat är en idealisk färg för att måla med permanent hållbarhet på en däcksmönstrad yta, eller på ytor på däck som är släta men som behöver halkskyddas. Välj Double Coat Halvblank i valfri kulör och blanda in 5-10 % Double Coat Anti Slip för att skapa en halkskyddsfärg. Halkskyddspulvret ger en sträv yta som är trygg att gå på när däcket är vått. Applicera alltid halkskyddsfärgen med skumroller. Rolla färgen väl i olika riktningar och se till så att du får en jämn spridning av halkskyddspartiklarna. Vi rekommenderar att du målar de sista två lagren med halkskyddsfärg så att du får övning i halkskyddsmålning samtidigt som du bygger upp halkskyddet. Två lager halkskyddsfärg ger inte mer effekt än att endast lägga halkskyddsfärgen i sista lagret. Att lägga halkskyddsfärg i näst sista lagret och sedan övermåla med ett lager Double Coat utan halkskyddspulver ger dock betydligt försämrade halkskyddsegenskaper. 5 % halkskyddspulver ger lite större spridning av halkskyddspartiklarna och 10 % ger en tätare spridning. Både inblandningar fungerar optimalt, valet mellan 5 och 10 % kan ha en viss estetisk effekt.
Double Coat kan målas med optimal vidhäftning på gelcoat utan behov av grundfärg. Gelcoat är däremot ofta både väderbiten, oxiderat, matt, sliten, skadad och behöver av den anledningen grundmålas. En annan och den viktigaste anledningen till att grundmåla gelcoat är att gelcoat ibland har små mikroporer. Det kan vara svårt att se, mikroporer kan finnas i både ny och gammal gelcoat. Eftersom Double Coat flyter ut så väl så är lacken dålig på att stänga mikroporer och andra defekter i ytan. Att grundmåla med en tixotrop grundfärg är ett optimalt sätt att stänga ytan så att lacken kan fungera och ge en perfekt finish. Slipa med P120, grundmåla med ett lager IJmopox ZF Primer, slipa grunden slät med ca. P180-240 före du lackerar med Double Coat. Om gelcoaten är i sämre skick kan du behöva 2-3 lager med grundfärgen för att bygga upp en generösare slipgrund.
En bra tempererad lokal är det bästa stället att måla Double Coat. Måla helst i 15-17 oC, men låt gärna färgen härda varmare om möjligt. En härdningstemperatur mellan 20-50 oC ger en mycket snabb och effektiv härdning. Tänk på att ventilera eller vädra efter målning för att avlägsna lösningsmedel i lokalen. Stäng alltid av fläktar under målning så att du inte skapar onödig luftcirkulation vid applicering, slå på fläkten igen när du målat klart och färgen har flutit ut. Se till att ha riktigt god belysning. I brist på stark belysning använd en pannlampa för att stödja upp med mer ljus där du målar. Slipa helst inte i lokalen samma dag som du ska måla. Lägg gärna ut heltäckningsmatta på golvet för att skapa en dammfälla. Jorda av objekt om möjligt för att undvika bygga upp statisk elektricitet. Undvik spraya massor av vatten i lokalen (för att binda damm) då det kan bidra till ökad luftfuktighet vilket kan påverka glans och djup i finishen.
Skyddar mot sol, fukt och blåst. Ett så stängt väderskydd som möjligt hindrar fuktig luft att ta sig in. Nackdelen med väderskydd är att det kan ha svårt att hålla jämn temperatur. Så länge som luftfuktigheten ligger under 70 % så spelar det en lite mindre roll att faktiskt temperaturen sjunker under härdningen. Räkna med längre härdningstider om väderskyddet inte håller varmt på kvällen och natten.
Utomhus har du gott ljus och god ventilation. Om det är en molnig dag, vindstilla och 15 oC så har du en god möjlighet att lyckas riktigt bra med målningen. Måla alltid på förmiddagen så att färgen hinner sätta sig före fukten och daggen kommer på kvällen. Om du dagen efter målning ser att finishen ser trist ut, en mörkblå kulör ser gråaktig och död ut så är det fukten som tagit udden av glans och kulör. Måla aldrig en liggande yta utomhus, exempelvis överdelen på en båt. Halkskyddsmönstrade ytor kan däremot målas med Double Coat Halvblank + Anti Slip. Om du upplever det som svårt att måla utomhus prova späd med mer förtunning eller avvakta tills det är bättre väder. Många av våra kunder målar utomhus och lyckas bra med dåliga förutsättningar, men då spelar turen in på oberäkneliga sätt.
Det är alltid värt att lägga mycket tankearbete och kraft på att skapa en så bra och smart målningsmiljö som möjligt. Hyr en lokal eller bygg ett väderskydd. Bygg ställningar, skaffa massor av lampor så att du har riktigt starkt ljus när du målar. Allt detta är det viktigaste för att lyckas med en målning. Målningsteknik och målning och slipning är det enkla i det hela. Om du lyckats med miljön så har du formodligen redan lyckats med lackeringen.
Använd alltid Double Coat Avfettning 20-30 minuter före målning i kombination med en mikrofiberduk för att rengöra ytan och skapa vidhäftning. Använd aldrig aceton för rengöring av ytan, det är för starkt och kan klibba ytan, dessutom har aceton ingen god statisk egenskap så om du löst upp en silikonpartikel eller smuts så riskerar du bara att svepa runt smutsen men inte få det att fastna på trasan. Avtorka ytan med 3M Klibbduk precis före målning för att avlägsna det sista dammet från ytan, denna klibbduk är speciellt framtagen för 2-k polyuretan.
Om du får silikonögon i färgen betyder det att det finns en silikonpartikel i en por i ytan. Även att du slipat och rengjort med Double Coat Avfettning, även att du till och med grundmålat så kan du få silikondefekter om du har otur. Lösningen är jobbig med enkel. Slipa bort färgen du målat, slipa grovt och djupare än tidigare, rengör med Double Coat Avfettning, grundmåla om det behövs och måla Double Coat. Nu ska silikonet vara borta. Det finns ingen omväg runt silikon.