Vill du ha köphjälp? — Vi räknar ut materialåtgång och ringer upp dig inför ditt köp.
Hem » Ytbehandlingar » Hitta rätt arbetsbeskrivning » POLYESTER » POLYESTER – DÄCK
Detta system beskriver hur ett däck med halkskyddsmönster på en båt av GRP (glasfiberarmerad polyester och gelcoat) kan ytbehandlas med halkskyddsfärg av ett tvåkomponent polyuretanbaserat färgsystem.
Färgsystemet kan appliceras direkt på korrekt förbehandlad gelcoat (se FÖRBEHANDLING) och skapar en mycket slitstark yta som är reptålig, resistent mot ett brett spektrum av kemikalier, och som ger utmärkt kulör- och glansbeständighet. Tillsätt halkskyddspulvret Double Coat Anti Slip för en halkfri yta.
glasfiberlaminat eller gelcoat, i gott skick.
Variopox Filler / LG | Grovspackel / lättviktspackel för bredspackling |
IJmofix Filler | Finspackel för små gelcoatskador |
IJmopox ZF primer | Grundfärg |
IJmopox HB coating | Byggande grundfärg |
IJmopox Förtunning | |
Double Coat Halvblank | Täckfärg ca. 300 g/m2 |
Double Coat Anti Slip | 5-10 % i vikt i Double Coat i de två sista lagren |
Double Coat Förtunning | – |
Double Coat Avfettning | – |
I de fall släta ytor på överbyggnad och däcksmönstrade ytor ska målas samtidigt så ska de släta ytorna målas klart först enligt vårt systemdatablad nummer 5 Polyester Överbyggnad. Av praktiska skäl så kan dessa två system korsa varandra. Här är ett exempel:
Grundmåla exempelvis både överbyggnad och däck, måla 2 lager högblank Double Coat på överbyggnad och däck, måla sedan sista tredje lagret Double Coat på överbyggnaden, maskera slutligen in däcket och måla 1 lager Double Coat Halvblank + Anti Slip. Hur du väljer att lägga upp arbetet beror på båtens storlek, form, kulör och glans.
Det är polulärt att måla överbyggnaden i högblank vit finish och däcket i en halvblank grå finish (exempelvis RAL 9018 Papyrusvit.
Det är lika enkelt att måla halkmönster som släta ytor, men några saker ska betänkas:
använd alltid en skumroller vid applicering av halkskyddsfärg
rör om basen väl;
rör ned Anti Slip väl;
späd efter behov med Double Coat Förtunning för rätt känsla, exempelvis 3-5 % om färgen känns tjock eller stressig att måla;
rör om halkskyddsfärgen även under målningens gång;
rolla ut halkskyddsfärgen i olika riktningar och försök se så att du får en jämn spridning av färgen för att undvika stråk, ränder eller fält med mer eller mindre halkskyd;
om du får en ojämn finish så ska lagret slipas och ett nytt lager appliceras, slipningen gör att ojämnheten i finishen inte printar igenom mellan lagren;
övning ger färdighet, vi rekommenderar att man målar 2 lager halkskyddsfärg om man inte tidigare målat halkskyddsfärg, på så vis får man en förkunskap om hur halkskyddsfärg fungerar före man är framme vid sista lagret. Om du väljer 2 lager halkskyddsfärg så ersätter det förstås ett av lagren utan Anti Slip, målsättningen är alltid totalt 3 lager Double Coat. Det blir inte mer/grövre halkskyddseffekt när Anti Slip används i flera lager;
Det är också möjligt att måla ett däck utan halkskyddspulver i färgen, och det är möjligt att välja högblank istället för halvblank. Vi rekommenderar halkskyddspulver i färgen eftersom det ger en halkfri finish när däcket är vått, och vi rekommenderar halvblank före högblank eftersom det ger en fin kontrast till överbyggnad och fribord som har en högblank finish;
Grovlek på halkskydd. Anti Slip finns i en fin standardkvalité i 50 g förpackning, som ger en strävhet åt färgen. I större förpackning har vi även en något grövre kvalité, Anti Slip Grov, men den ger fortfarande en relativt fin strävhet. Önskas ett riktigt grovt halkskydd (nästan som känslan av sand) så finns möjligheten att istället använda vit aluminiumoxid (en blästerprodukt) med 10-20 %. Försök undvik använda sand eftersom den är så grov och hård att färgen på sikt kan slipas bort från topparna. Önskas ej strävhet i färgen men snarare en grov yta (mönstrad yta, dvs en struktur) så är det lämpligt att skapa ett nytt halkskyddsmönster med epoxi så som beskrivs tidigare i detta systemdatablad.
Om halkskyddsfärgen efter många år visar tecken på slitage eller halkskyddseffekt så kan 1-2 nya lager halkskyddsfärg appliceras, förtutsatt att ytan förbehandlats enligt anvisningar i detta systemdatablad;
Ett halkskyddsmönster är en struktur och en halkskyddsfärg är en halkfri färg, det är två olika saker, men en halksyddsfärg kan målas både på ett halkmönster eller en slät yta.
När det inte är känt om det tidigare beläggningssystemet var baserat på en- eller tvåkomponentsprodukter kan detta fastställas med ett enkelt test. Blötlägg en liten bit tyg i Double Coat Avfettning och låt detta ligga på ytan i 15 minuter. Ta bort duken och kontrollera ytan. När den tidigare färgen inte har lösts upp, inte är uppmjukad och inte lätt kan tas bort är det troligen en tvåkomponentsfärg. Först då är det möjligt att applicera ett nytt skikt av tvåkomponentsfärg.
Mikroporositet är ett fenomen som kan förekomma på ny och gammal, väderbiten gelcoat. Mikroporositeten är synlig som små hål i ytan. Att måla en yta som visar mikroporositet med Double Coat kan leda till ytdefekter i lagret av Double Coat. Ett lager grundfärg som IJmopox ZF primer kommer att eliminera ytdefekter.
Volym % IJmopox thinner | 0 | 3 | 6 | 9 | 12 |
Våt färg, IJmopox ZF primer vid 50 µm torr filmtjocklek | 91 | 94 | 96 | 99 | 102 |
Våt färg, IJmopox HB coating vid 50 µm torr filmtjocklek | 71 | 74 | 76 | 78 | 80 |
Volume % Double Coat Förtunning | 0 | 2 | 4 | 6 | 8 |
Våt färg, Double Coat vid 40 µm torr filmtjocklek thickness | 77 | 78 | 80 | 82 | 84 |
Kornstorlek | Rekommeneras för |
---|---|
P24 – P36 | Slipa stål före grundning med epoxi primer: IJmopox ZF primer |
P60 | Slipa polyester gelcoat och laminat före applicering av lösningsmedelsfri epoxi, epoxilim och limpasta |
P60 – P80 |
|
P120 |
|
P120 – P180 |
|
P180 – P240 |
|
P240 |
|
P320 – P400 | Slipa första lagret Double Coat inför andra lagret |
P400 – 500
Mirlon Total XF |
|
P600 och upp |
|
Steg | Torr filmtjocklek (µm) | Åtgång m2/l | Övermålningsinterval vid 20 ℃ | Förberedelse inför nästa steg | |
---|---|---|---|---|---|
1 | Förbehandling | – | – | – | – |
2 | Applicera 1 lager IJmopox ZF Primer om gelcoaten är mikroporös/väderbiten, sliten | 50 | 11,0 | 16 timmar | Målning inom 72 timmar kräver ingen förberedelse, passeras tiden mattslipa med P180 |
3 | Spackla småskador med IJmofix Filler | 1 timme | |||
4 | Första lagret Double Coat | 40 | 10,8 | 24 timmar | Målning inom 48 timmar kräver ingen förberedelse i form av slipning |
5 | Andra lagret Double Coat | 40 | 10,8 | 24 timmar | Tillsätt 5-10 % Double Coat Anti Slip för halkskyddsprofil |
6 | Tredje lagret Double Coat | 40 | 10,8 | 24 timmar |
1 st Nett Diamant 500 ml (halkskyddsrengöringskräm) 5 st Mirlon för Däcksslipning
1 st M 4605 1 l
1 st Double Coat Avfettning 1 liter
1 st IJmopox Förtunning 500 ml
1 st Double Coat Förtunning 500 ml
1 st 3M Mikrofiber 5-pack
1-2 st IJmopox ZF Primer 750 ml-set
1 st IJmopox Minivisp
1 st IJmopox-roller 2-pack
3 st Double Coat 1 kg-set, i valfri halvblank kulör
3-6 st Double Coat Anti Slip 50 g
10 st Double Coat-Skumroller:
(använd skumgummiroller för Anti Slip)
1 st Rollerskaft
4 st Målarhink
1 st 3M 244 Fine Line 50 m x 24 mm
1 st 218 Svängbar finlinjetejp 6,35mm
Skydd-set: kolfiltermask, dammfiltermask, lackoverall, kemikaliehandske
För detajerad information om produkterna som nämns i detta färgsystem konsultera TDS, tekniska produktblad för varje produkt, eller MSDS säkerhesdatablad. Besök www.de-ijssel-coatings.se