Vill du ha köphjälp? — Vi räknar ut materialåtgång och ringer upp dig inför ditt köp.
Hem » Ytbehandlingar » Hitta rätt arbetsbeskrivning » POLYESTER » POLYESTER – DEKORLINJE SNOBBLINJE
Detta system beskriver hur en dekorlinje (snobblinje) målas med ett tvåkomponent färgsystem av polyuretan. Systemet kan även appliceras på andra delar av en båt, samt många andra objekt som ska lackeras.
Färgsystemet kan appliceras direkt på gelcoat eller tvåkomponentlack och skapar en mycket fin, slät, blank och slitstark yta som är reptålig och resistent mot ett brett spektrum av kemikalier, och som ger utmärkt kulör- och glansbeständighet.
Polyester, gelcoat, epoxi, tvåkomponentlack, i gott skick.
IJmofix Filler | Finspackel för små gelcoatskador |
Double Coat | Täckfärg ca. 300 g/m2 |
Double Coat Förtunning | – |
Double Coat Avfettning | – |
Skadade områden och ojämnheter kan repareras med ett spackel. Varje skada, repa eller nålhål/pinhole, krackelering, stora hål bör behandlas noggrant. Smårepor kan slipas och spacklas med IJmofix Filler. Krackeleringar fräses ur till naket laminat och spacklas med IJmofix Filler.
Om krackeleringarna syns över en mycket stor yta bör antingen gelcoaten slipas bort helt eller så försöker man fylla alla krackeleringar med grundfärg: måla IJmopox HB Coatinh, spackla/gnugga in färgen i sprickan med en gummiskackel. Upprepa vid behov en andra gång. Det finns alltid en risk att krackeleringarna fortsätter röra på sig över tid och ”printa” igenom hela färgsystemet, det innebär inte att färgsystemet kommer att spricka men att sprickan kan s a s bli synlig under lacken.
Spackel och grundfärg ska alltid slipas och rengöras med Double Coat Avfettning före lackering med Double Coat. Det är en god idé att fläckmåla 1-2 lager Double Coat eller IJmopox ZF Primer över spacklet för att minska risken för sug, vilket kan orsaka matta fläckar i den färdiga finishen.
Våra spackel:
Variopox Filler (ljusgrönt epoxipackel för mindre och stora skador;
Variopox LG (grått, poröst lättviktspackel för bredspackling av stora ytor eller övergång mellan gamla och nya delar, exempelvis vid förlängningar, stora skarvar);
Variopox Rapid Filler (ljusgrått, snabbhärdande epoxispackel);
Variopox Finishing Filler (ljusbeige, finspackel av epoxi);
IJmofix Filler (vitt, snabbhärdande finspackel för gelcoatskador, mycket lättslipat, endast över vattenlinjen);
Variobond (semitransparent limpasta av epoxi för sammanfogning, montering av distansmaterial, laminat och genomföringar, etc.)
Notera att det inte går att måla IJmopox/Double Coat på anti-fouling. En vattenlinje är den gräns där bottenfärgen slutar och där friborden börjar. Det ska ej blandas samman med en dekorlinje/snobbrand som förvisso kan placeras i direkt anslutning till vattenlinjen. För att en båt ska se lätt, pigg och snabb ut, för att smuts inte ska fastna på friborden, placeras vattenlinje minst 5-10 cm över vattenytan. Inget är fulare än en båt med en för lågt placerad vattenlinje eller en skev vattenlinjen (exempelvis lägre vattenlinje i häcken än stäven). Ju mer av botten (målad med anti-fouling eller enbart HB) som sticker upp över vattenytan, dvs ju högre vattenlinje, desto bättre (till en viss gräns). Notera även att Double Coat – som är en polyuretanfärg – inte tål bruk i vatten, så 5-10 cm är en god distans för att undvika delaminering av det nya lacksystemet. HB är vattentät och används även under vattenlinjen som epoxibehandling. Double Coat kan användas under vattenlinjen på de båtar som förvaras på land.
RÄTT: lagom hög vattenlinje som är lika hög fram och bak, i relation till vattenytan. Bottenfärgen sticker upp 5-10 cm. Fribordet är svart och det syns även vid vattenlinjen, dvs svart lack direkt vid vattenlinjen. Nån enstaka cm över vattenlinjen har två vita dekorlinjer placerats, samt en till längre upp.
FEL: uppenbarligen så har den som lackerat båten inte vetat hur båten flyter i vattnet så vattenlinjen ligger precis under vattenytan. En vit dekorlinje har målats i direkt anslutning till vattenlinjen. Den kommer att flagna. Lösningen är att maskera upp en ny vattenlinje 5-10 cm över den gamla och slipa bort all Double Coat under tejpen. Sedan måla med HB Coating 3-4 lager + ev. bottenfärg. Nu ska en ny maskering göras vid den nya vattenlinjen och en ny vit dekorlinje målas.
Materiallista för dekorlinjemålning:
1 st M 4605 1 liter
1 st Double Coat Avfettning 1 liter
1 st 3M Mikrofiberduk 5-pack
2 st Double Coat 1 kg-set, i valfri kulör, mörka kulörer sträcker 12,5 m2, ljusa 11 m2. Så exempelvis 7 m2 x 3 stryk =21 m2 totalalt /12,5 m2 = 1,68, köp alltså 2 kg Double Coat om din dekorlinje är 7 m2
5-pack Double Coat-Filtroller Mini eller för smala dekorkinjer köp Double Coat Filtroller 5 cm som ligger i 2-pack. 3 st Lackepensel Elite Pro 35 mm eller 70 mm 1 st Bygel standard
3 st Målarhink
3 st 3M Klibbduk
1-3 st 3M 244 Fine Line 50 m x 24 mm
3 st Mirlon Total slipduk VF
2 st Mirlon Total slipduk XF
5 st Abralon Handslipark P180 samt Novastar Flex P400 + foampad Abranet: 125 mm eller 150 mm, fr. P120-500, ca. 5 st av varje
Mirka Soft Black, handslipkloss
När det inte är känt om det tidigare beläggningssystemet var baserat på en- eller tvåkomponentsprodukter kan detta fastställas med ett enkelt test. Blötlägg en liten bit tyg i Double Coat Avfettning och låt detta ligga på ytan i 15 minuter. Ta bort duken och kontrollera ytan. När den tidigare färgen inte har lösts upp, inte är uppmjukad och inte lätt kan tas bort är det troligen en tvåkomponentsfärg. Först då är det möjligt att applicera ett nytt skikt av tvåkomponentsfärg.
Mikroporositet och grundmålning
Mikroporositet är ett fenomen som kan förekomma på ny och gammal, väderbiten gelcoat. Mikroporositeten är synlig som små hål i ytan, ibland svåra eller omöjliga att se vid inspektion. Att måla en yta med mikroporer med Double Coat kan leda till ytdefekter i finishen Ett lager grundfärg som IJmopox ZF Primer kommer att eliminera ytdefekterna. Det beror på att lacken flyter ut och då går lacken ut ur poren, emedna grundfärgen är trög och stannar kvar och fyller poren effektivt. Sliten och gammal gelcoat grundmålas med fördel med IJmopox ZF Primer oavsett om mikroporer finns eller ej. I de fall du anser att gelcoaten är i gott skick behöver du inte grundmåla. Om du av ekonomiska, ambitionsmässiga eller tidsmässiga skäl anser att grundfärgen är överflödig så hoppar du över att grundmåla.
Volym % IJmopox thinner | 0 | 3 | 6 | 9 | 12 |
Våt färg, IJmopox ZF primer vid 50 µm torr filmtjocklek | 91 | 94 | 96 | 99 | 102 |
80 | |||||
Volume % Double Coat Förtunning | 0 | 2 | 4 | 6 | 8 |
Våt färg, Double Coat vid 40 µm torr filmtjocklek thickness | 77 | 78 | 80 | 82 | 84 |
Kornstorlek | Rekommeneras för |
---|---|
P24 – P36 | Slipa stål före grundning med epoxi primer: IJmopox ZF primer |
P60 | Slipa polyester gelcoat och laminat före applicering av lösningsmedelsfri epoxi, epoxilim och limpasta |
P60 – P80 |
|
P120 |
|
P120 – P180 |
|
P180 – P240 |
|
P240 |
|
P320 – P400 | Slipa första lagret Double Coat inför andra lagret |
P400 – 500
Mirlon Total XF |
|
P600 och upp |
|
Steg | Torr filmtjocklek (µm) | Åtgång m2/l | Övermålningsinterval vid 20 ℃ | Förberedelse inför nästa steg | |
---|---|---|---|---|---|
1 | Förbehandling | – | – | – | –
Slipa med P120-180 påäldre ytor, sen med P240. Slipa direkt med P240 på en nyare yta i gott skick |
2 | Måla första lagret Double Coat | 40 | 100 g/m2 | 24 timmar |
Slipa med P320-400 efter första lagret och P500 efter andra lagret |
3 | Måla andra lagret Double Coat | 40 | 100 g/m2 | 24 timmar | |
Måla tredje lagret Double Coat | 40 | 100 g/m2 | 24 timmar | Dra av tejpen (3m 244 Fine line) dagen efter sista lagret. | |
4 | Första lagret Double Coat | 40 | 10,8 | 24 timmar | Målning inom 48 timmar kräver ingen förberedelse i form av slipning eftersom kemisk vidhäftning uppstår, däremot är det alltid bäst att slipa mellan lagren, för enklare målning och optimal finish. |
5 | Andra lagret Double Coat | 40 | 10,8 | 24 timmar | |
6 | Tredje lagret Double Coat | 40 | 10,8 |
|
För detajerad information om produkterna som nämns i detta färgsystem konsultera TDS, tekniska produktblad för varje produkt, eller MSDS säkerhesdatablad. Besök www.de-ijssel-coatings.se